Logó

A polgári turistaságért

Téli túra a Bükkben (Horváth Márta)

A Pestkörnyéki Kárpát Egyesület 2006 első túráját a Bükkben töltötte. Köves Gyula javaslatára, szállásunk, a nemrégiben felújított Tamás kútja vendégházban volt.

A vendégház Felsőtárkánytól a Lillafüredre vezető közút mellett van, a 17 km kőnél. Buszmegálló is van 100 m-re a háztól.
Gyuláék a házat nagyon szépen felújították, berendezték.
Sok megpróbáltatás után kis csapatunk vehette először birtokba a házat. Az áramot generátor szolgáltatja, víz a közeli Tamás kúti forrásból jön. A házban felszerelt konyha, a szuterénban egy 6 ágyas, az emeleten egy 5 és egy 3 ágyas szoba várja a túristákat. Minden szobához külön fürdőszoba tartozik. A meleget a vaskályha megfelelő használata biztosítja.

Január utolsó hétvégéjét töltöttük a Bükkben. Rövid, kör túrákat szerveztünk, a hidegre, hóra és a hamar sötétedésre való tekintettel. Szombat reggel, gyönyörű napsütése időben, a kék jelzésen a Tamás kútja forrástól indultunk. Hamarosan elértük a zöld jelzést és letértünk a kékről. Balra vettük irányunkat. Két kilométer megtétele után elértük a Török utat. Itt lerövidítettük utunkat, és egy meredek kapaszkodón felértünk a zöld háromszög jelzéshez. Itt ismét balra fordultunk, hogy első úti célunkhoz érjünk, a Három kőhöz. Gyönyörű látvány fogadott minket. A Bükk déli része mint egy röntgen felvétel, úgy terült el. Rövid gyönyörködés és fotózás után folytattuk sétánkat a zöld háromszög jelzésen, amit hamar a kék jelzésre cseréltük. Másfél kilométer után „átértünk” a Tar kőhöz. Az idő addigra sajnos egy kicsit bepárásodott, de a Mátra csúcsa kilátszott a páratakaróból.

Utunkat a kék jelzésen folytattuk, majd egy kilométer után elértük a zöld jelzést, ahol ismét balra fordultunk. (Kör túra) A Toldi kapunál áttértünk a kék kereszt jelzésre, ahol megnéztük a szépen rendben tartott és nem megrongált Toldi kunyhót. Ez egy kis menedékhely, pár fekhellyel, vaskályhával. Ismételt rövidítéssel, a „Toldi lápa” - n a Samassa házhoz vettük irányunkat. Innen, a kék jelzésen vissza mentünk szállásunkhoz. A túra kb 14 km, 500 m szint különbséggel.

Vasárnap csak egy kis átmozgató sétára mentünk. A kék jelzésen, ahonnan tegnap érkeztünk, indultunk el a Lök völgyig. Itt egyenesen folytattuk, a kék kör jelzésen az Imó- kőig. Itt nagyon sok kis barlang van. Az Imó kővel szemben, felmásztunk az egyik barlanghoz, ahol érdekes látványban volt részünk. A barlangban kis cseppköves képződmények voltak. Nagyon jó volt tapasztalni, hogy a jelzések rendbetartottak, minden „kereszteződésnél”

A völgyben folytattuk utunkat kék kereszt jelzésig. Itt jobbra fordultunk a Hereg rét felé. Itt sokan szánkóztak a kis domboldalon. Hamarosan az országútra tértünk, ahol a hegység gyűrődéseit tanulmányoztuk.

Horváth Márta
  Pestkörnyéki Kárpát Egyesület

A túra képeit nagyobb méretben megtalálhatjátok a "Képgalériában".